Psychologia on-line
Anonimowość, profesjonalizm, bezpieczeństwo Płatności

Płatności

Masz pytanie?
Skontaktuj się z nami!



                        zapomniałeś hasła? załóż konto

Zakres pomocy psychologicznej - dziecko

Powiększ zdjęcie
Im więcej obserwujemy dzieci i im więcej dowiadujemy się o ich rozwoju, tym bardziej badacze doceniają znaczenie dzieciństwa dla zrozumienia całokształtu rozwoju człowieka. Dzieci, jako nie w pełni dojrzałe, wymagają szczególnej opieki w porównaniu z osobami dorosłymi. Rozpoczęto gruntowe badania nad dziećmi, wykorzystując wszystkie dostępne nauce narzędzia.

W dzisiejszych czasach dzieci mają specjalny status w społeczeństwie, a psychologia rozwojowa zajęła miejsce wśród innych nauk przyrodniczych.

Najbardziej podstawowa i najczęściej spotykana w psychologii dziecka (a może nawet w całej psychologii) kontrowersja dotyczy tego, czy zachowanie i rozwój są wyznaczane głowie przez czynniki biologiczne, naturę, czy tez przez środowisko, doświadczenie, wychowywanie. Właściwie wszyscy współcześni psychologowie rozwojowi przyjmują stanowisko uznające, iż rozwój człowieka zależy zarówno od natury, jak i od wychowania (stanowisko interakcjonistyczne).

Rozwój psychiczny w okresie dzieciństwa cechuje dynamizm. To właśnie w tym okresie zmiany są szybkie i różnorodne. W jaki sposób noworodek, który jak się wydaje „nic nie wie”, staje się organizmem o tak rozległej wiedzy i wyrafinowanym umyśle w tak relatywnie krótkim czasie? Jak dziecko funkcjonuje i zmienia się w różnych aspektach – percepcyjnym, poznawczym, językowym, społecznym i emocjonalnym? Odpowiedź na te i inne pytania stanowią nieustanne wyzwanie dla psychologów rozwojowych.

Przestajemy traktować dziecko jako biernego odbiorcę wpływów otoczenia, dostrzegamy, że jest ono aktywnym wytwórcą tych wpływów. Od samego początku niemowlę angażuje się w transakcyjną wymianę ze swoim opiekunem. W trakcie której każda ze stron reguluje zachowanie drugiej. Gdy dziecko staje się nieco starsze, jego rozwój wchodzi w istotne interakcje z różnym środowiskami, w jakich przebiega; najważniejszymi są system rodzinny i środowisko szkolne.

« powrót